DRUKARKA 3D W SZKOLE PODSTAWOWEJ SP 29 - DOBRA PRAKTYKA
Przebodźcowani nowoczesnymi technologiami uczniowie potrzebują niestandardowego podejścia w nauczaniu, które rozbudzi w nich pasję do zdobywania wiedzy. Obecnie dość popularnym sposobem przekazywania wiedzy jest nauka przez doświadczenie. Uczniowie XXI wieku preferują pozyskiwanie wiedzy metodą projektu, eksperymentowania czy nawet nauki na własnych błędach. Odchodzi się od edukacji poprzez klasyczne przyswajanie definicji na poczet możliwości eksperymentowania i samodzielnego poznawania świata. Podobnie jak wprowadzenie do szkół komputerów zrewolucjonizowało model kształcenia, tak aktualnie druk 3D (zmienia sposób przekazywania wiedzy na zajęciach). Druk 3D jest coraz bardziej dostępny i ma bardzo znaczący wpływ na wiele gałęzi przemysłu oraz funkcjonowania firm przyszłości. Dlatego już teraz powinniśmy kształcić uczniów w taki sposób, aby mogli się oni odnaleźć w rzeczywistości, którą napotkają po zakończeniu edukacji, czyli za 10-15 lat. Dzięki zastosowaniu drukarek 3D uczniowie od najmłodszych lat są w stanie rozwijać w sobie myślenie techniczne, przestrzenne i przede wszystkim umiejętności, które pomogą im odnaleźć się w szybko zmieniającym się świecie. Drukarka 3D to sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności w szkole podstawowej.
We wrześniu uczniowie klasy 4 pracując na sprzęcie zakupionym dzięki udziałowi naszej szkoły w programie Laboratoria Przyszłości wykonali pierwsze wydruki 3D. Zaprojektowali i wydrukowali na drukarce 3 D proste przedmioty użytkowe jak np. zawieszkę do kluczy do sali lekcyjnej. Przygodę z modelowaniem i drukowaniem 3D rozpoczęli uczniowie klasy 5 naszej szkoły, na zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia matematyczne: „Kreatywny uczeń" uczniowie projektowali pierwsze przestrzenne modele- breloczki świąteczne do kluczy w programie SketchUp. Wydrukowane prace zostały przekazane na jarmark bożonarodzeniowy. W ramach zajęć rozwijających zainteresowania i umiejętności matematyczne: „Kreatywny uczeń" w klasie 4 realizuję innowację pedagogiczną „Poznaj sześcian”.
I Etap. W ramach innowacji uczniowie techniką origami budują sześcian. Podczas tego etapu uczniowie powtarzają teorię z geometrii płaskiej dotyczącą wielokątów. Składanie papieru jest prostym podstawowym i ciekawym elementem pedagogicznym w pracy z dziećmi, rozwija nie tylko sprawności manualne, ale ma także wpływ na rozwój i doskonalenie sprawności językowych, czynności słuchania, czytania, pisania, może znacząco wpływać na pamięć koordynację wzrokowo-ruchową i najważniejsze – stymulować rozwój wyobraźni przestrzennej.
II Etap. Bardzo ciekawa zabawa i praca uczniów w grupach. Zbudowane modele sześcianów służą do:
- Swobodnego budowania figur przestrzennych i wykonania ich rzutów z przodu i z tyłu z prawej i lewej strony oraz z góry.
- Budowania figury na podstawie jej rzutów.
- Szukanie budynków w okolicy oraz innych znanych budowli jako modeli zbudowanych z sześcianów.
III Etap. Uczniowie zapoznają się z instrukcją obsługi drukarki 3D.Korzystają z umiejętności porozumiewania się w języku polskim i angielskim. W zespołach uczniowie wybierają sześciany z biblioteki Drukarki 3D.Ustalają wszystkie warunki wymagane zgodnie z instrukcją pracy z drukarką 3D.Planują i drukują swoje sześciany. Prezentują swoje prace i omawiają własności sześcianu.
Umiejętności wykorzystywane i utrwalane na moich zajęciach z wykorzystaniem drukarki 3D:
- porozumiewanie się w języku ojczystym.
- porozumiewanie się w językach obcych.
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.
- kompetencje informatyczne.
- umiejętność uczenia się.
- kompetencje społeczne i obywatelskie.
A to właśnie kompetencje kluczowe.!!!