W październiku 2025r nasza szkoła przystąpiła do 16 edycji konkursu: Szanuj energię- chroń klimat.
Tytuł konkursu tej edycji brzmi „Daj nową energię”.
Celem 16 edycji konkursu jest kształtowanie świadomości na temat gospodarki o obiegu zamkniętym, tzw. gospodarki cyrkularnej. Polega ona na wykorzystywaniu istniejących materiałów i produktów tak długo, jak to jest możliwe. Jej zamierzeniem jest utrzymanie wartości produktów i materiałów w jak najdłuższym cyklu życia. Efektem jest ograniczenie ilości generowanych odpadów i zanieczyszczeń oraz niższe wydobycie surowców przy jednoczesnym zaspokojeniu naszych potrzeb.
Konkurs ma zainteresować młodych uczestników tematyką zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialnej konsumpcji, oszczędzania energii i poszanowania wody, ochrony środowiska i klimatu oraz gospodarki odpadami i ponownego ich wykorzystania. Odbywa się to poprzez podniesienie wiedzy i świadomości uczestników konkursu oraz wyrażenie ich wizji w tej dziedzinie w różnych formach prac konkursowych. Konkurs trwa od 1.10.2025 r. do 31.03.2026 r.
KATEGORIE WIEKOWE W KONKURSIE
- B1 – Szkoły Podstawowe klasy 1-3: temat przewodni „GOSPODARKA ODPADAMI”
- B2 – Szkoły Podstawowe klasy 4-6: temat przewodni „BIORÓŻNORODNOŚĆ I ZASOBY PRZYRODY”
- B3 – Szkoły Podstawowe klasy 7-8: temat przewodni „UPCYKLING”.
DZIAŁANIE KREATYWNE
Uczniowie klasy 4 odwiedzili przedsiębiorstwo Eko-Sort, które zajmuje się zbieraniem i przetwarzaniem odpadów elektrycznych i elektronicznych. Podczas wizyty dzieci dowiedziały się, że zużyte urządzenia, takie jak komputery czy telewizory zawierają cenne surowce - miedź, aluminium, srebro i złoto, które można odzyskać i ponownie wykorzystać. Uczniowie zobaczyli jak wygląda demontaż i segregacja odpadów oraz poznali pomysły na ponowne wykorzystanie przedmiotów. Wizyta była ciekawa i pokazała, że nawet zużyte rzeczy mogą dostać "drugie życie".
DZIAŁANIE EKOLOGICZNE
W październiku uczniowie klas czwartych poznawali przyrodę wędrując po górach oraz spacerując po pobliskim parku. Obserwowali rośliny i drzewa w ich naturalnym środowisku. Uczyli się rozpoznawać gatunki, podziwiali piękno jesiennej przyrody oraz uświadomili sobie jak ważna jest jej ochrona.