Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

“Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz, jeśli nie wie – wytłumacz, jeśli nie może – pomóż.”

                  Janusz Korczak

 

Mówienie jest  bardzo złożoną czynnością, wymaga współpracy wielu narządów.   Rozwój  mowy następuje wspólnie z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. W celu uzyskania wyrazistości naszych wypowiedzi ważna jest odpowiednia sprawność aparatu artykulacyjnego. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Nie tylko przy korekcji zaburzeń mowy, ale także przy poprawianiu wyrazistości i płynności mowy oraz w profilaktyce zaburzeń ważne są odpowiednie ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. Najlepsze są w formie zabawy.   

DOMEK MYSZKI

Dzisiaj twój język będzie małą myszką, a buzia jego domkiem. Myszka obudziła się wcześnie rano – ziewnęła (ziewanie przy szeroko otwartych ustach). Zobaczyła, że ma bałagan w domku. Postanowiła wyczyścić sufit ( językiem czyścimy  swoje podniebienie, zaczynając od zębów   w stronę gardła).  Następnie postanowiła namalować kropeczki na suficie (dotykanie czubkiem języka w różnych miejscach na podniebieniu). Zobaczyła, że pobrudziła okienka  (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych  zębów po wewnętrznej stronie przy otwartych ustach). Postanowiła policzyć swoje okienka (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze), osoba dorosła liczy, dziecko dotyka ząbki języczkiem.  Kiedy wszystko było gotowe, przyszli goście: Chomik i Krecik. Myszka poczęstowała ich herbatą i usmażyła naleśniki (przytrzymywanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach). Zwierzątkom bardzo smakują  naleśniki (naśladowanie  żucia), herbata była jednak bardzo gorąca, więc musiały na nią dmuchać, aby ją ostudzić (dmuchanie  na wierzch dłoni).  Wszyscy bardzo wesoło spędzili popołudnie, a gdy nadszedł wieczór, Chomik i Krecik pożegnali się z Myszką (cmokanie ustami i naśladowanie posyłania całusków) i wrócili do swoich norek. Myszka była bardzo zadowolona z wizyty (uśmiechamy się szeroko) i postanowiła, że niedługo ponownie zaprosi w odwiedziny swoich przyjaciół.