Gimnastyka buzi i języka stanowi podstawę zajęć logopedycznych.
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy przygotowują do prawidłowego mówienia.
Jeśli potraktujemy je jako zabawę, będą one dla dziecka czystą przyjemnością.
Oto kilka przykładów:
- Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek.
- Przytrzymywanie przez kilka sekund języka na górnych dziąsłach, podniebieniu przy szeroko otwartych ustach.
- Zlizywanie językiem z podniebienia, górnych dziąseł np. nutelli, dżemu przy szeroko otwartych ustach.
- Winda-dotykanie czubkiem języka górnych zębów po stronie wewnętrznej, a następnie dolnych zębów po stronie wewnętrznej przy otwartych ustach.
- Konik- klaskanie językiem, naśladowanie odgłosu konia.
- Mycie okienek-oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie, a następnie oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów przy otwartych ustach.
- Cmokanie ustami.
- Wysuwanie warg do przodu, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu
Ćwiczenia oddechowe :
- Zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki np. kłębka waty, papierowej kulki, piórka.
- Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
- Trasa samochodowa- dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej w zeszycie.
- Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach.
Ćwiczenia oddechowe wykonujemy:
- w przewietrzonym pomieszczeniu,
- przed jedzeniem lub 2–3 godziny po posiłku,
- ok. 2–3 min,
- przedłużanie wydechu nie może być zbyt długie, bo może opróżnić płuca
LOGOPEDA